Äntligen! Isen har kommit!

I dag så va det äntligen dags för första isfisket! Jag steg upp vid 07.30 tiden för att förbereda kaffe, mat och lite annat. Jag o farsan drog i väg vid 08.00 tiden. Sjön vi skulle till i dag heter Sävelången och ligger inte långt ifrån vårt hem. Det var perfekta 4 minusgrader, solen sken och stabila 4-5cm tjärnis. tyvärr så var min pappa tvungen att åka till läkaren så han släppte bara av mig och sen gasa han i väg igen för att hinna tillbaka till 11-hugget.

Det blåste ett par sekundmeter och med tanke på att jag hade gjort sex nya tackel som jag hade glömt att sätta på så fick det bli en väldigt kall och stel kvart till omriggning. Jag hann inte mer än att få ut fyra spön innan första fället kom!

Det var en ganska intresant fight med tanke på att det kommit några droppar vatten på rullen vilket hade gjort att den fryst och låst sig. Så när jag hade fyra fem meter kvar till spöt så såg jag att det började röra sig långsamt ner i hålet. Men jag han fram i sista sekund och lyckades kroka fisken.

Det var ingen jätte men ändå kul!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ursäkta bilden. det var kallt och ensamt;)

Efter lite svårigheter med kylan så fick jag äntligen ut det sista spöt. Jag han knappt sätta på öglan på vippan innan det plinga till igen.

Det resulterade i en fisk i 2 kilos klassen. kort men grymt tjock!

Sen hände det inte så mycket mer. Jag hade ett par spökfäll och fick en kilosbit till innan pappa kom tillbaka vid 12 tiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När pappa kom ut på isen så blev det väldigt segt. Det hände inte så mycket, rättare sagt det hände ingenting. Vi beslutade oss för att flytta lite spön och käka lite korv. Vid 13.50 tiden så högg det igen. Men när vi kom fram så var det stilla, väldigt stilla, för stilla. Det visade sig att fisken hade spottat ut mörten. Så här höll det på fram till 15.00 tiden då pappa äntligen fick landa sin första isgädda för säsongen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Första isapasset var slut och det känns som att det kommer bli en grym vinter! Nu bär det av till Egypten där det blir sol, bad och relaxing!

Snart spöböj igen MVH Robin och TeamPrey

Kommentera

